Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.05 19:06 - Гликемичен индекс
Автор: babankata Категория: Спорт   
Прочетен: 376 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 23.05 08:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

  Какво е гликемичен индекс ?

 

 Гликемичният индекс (ГИ) е скала, чрез която се измерва колко бързо дадена въглехидратна храна се разгражда в организма до глюкоза и постъпва в кръвообращението, съответно колко ще се покачи кръвната захар.За еталон се приема глюкозата с ГИ 100 и индиксите на останалите храни се определят спрямо нея.Според ГИ въглехидратите се разделят на 3 групи :

               
                бавни - с индекс под 40

                средни - с индекс между 40 и 60

                бързи - с индекс над 60 


 Храни с нисък ГИ стимулират топенето на мазнините, защото имат по-висок термичен ефект - организма ни гори повече за да ги усвои.Диетолози и хранителни експерти започват да определят въглехидратите в диетите на базата на ГИ, като препоръчват такива с нисък индекс, които не покачват много кръвната захар.

 

 Рязкото и голямо повишаване на кръвната захар води до свръх секреция на инсулин - хормон, който стимулира ситнеза на мазнини и потиска горенето им.Освен това, високият инсулин бързо смъква кръвната захар под нормалното равнище, карайки ви да желаете още бързи въглехидрати, с които да я покачите т.е. порочният кръг се завърта - сладкото поражда желание за още сладко.Единственият момент, през който може да се нуждаете от висок инсулин е веднага след тренировка с тежести.Тогава той ще помогне усвояването на хранителните вещества от изтощението мускули, ще подтисне стресовия хормон кортизол и ще подобри възстановяването.

 

 Гликемичният индекс е важен фактор, който трябва да се взима под внимание при избора на въглехидрати за една диета, но не е и единственият.Той е един от многото критерии, определящи въглехидратния ни избор и ще бъде голяма грешка ако се съобразяваме само и единствено с него.

На първо място, ГИ на всяка въглехидратна храна е валиден при самостоятелната и консумация, а това при един хранителен режим по правило не трябва да се допуска.Когато се комбинират въглехидрати с белтъчини ,ГИ се намалява.Влияние върху ГИ оказва също и честотата на хранене.Различните индекси са определени на база абсорбацията на въглехидратите на гладно.Но ако се храните 5-6 пъти дневно (или през 3-4 часа), то когато дойде време за следващото ви хранене, в стомаха ви все още има малка част от предишното.Това забавя усвояването на новата порция въглехидрати т.е. снижава гликемичния индекс.Не само гликемимчният индекс има значение за това колко ще се покачи кръвната захар,но и общото количество приети въглехидрати.

Ето и няколко вида храни с определен ГИ : 

Храни с нисък ГИ 

Ябълка - 36
Грейпфрут - 25
Пълнозърнести спагети - 37
Мляко - 34
Зрял боб - 30 
Леща - 29
Ечемик - 25
Соя - 18

Храни с среден/умерен ГИ

Мюсли - 56
Овесени ядки - 55 
Пълнозърнест ориз - 55
Царевица - 55
Зрял банан - 54
Зелен банан - 45
Фреш от грейпфрут - 48
Фреш от ябълка - 41
Грозде - 46
Макарони - 55

Храни с висок ГИ

Глюкоза - 100
Бял ориз - 80
Бял хляб - 90
Пчелен мед - 88 
Печени картофи - 85
Корн флейкс - 84
Варени картофи - 73
Диня - 72
Кус кус - 65
Кристална захар - 65 

 




Гласувай:
1
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: babankata
Категория: Спорт
Прочетен: 6134
Постинги: 20
Коментари: 1
Гласове: 3
Архив
Календар
«  Август, 2017  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031